Spinnen en een dagje strand

9 december 2015 - Sydney, Australië

De afgelopen 2 weken ben ik weer een ervaring rijker geworden. Ik heb kennis mogen maken met de grootste spin van de wereld! Verder was het afgelopen weekend eindelijk mooi weer, dus konden we een keer een dagje strand doen en hebben we eindelijk de BBQ aangeslingerd!

Spinnen. Mensen hadden me van te voren al gewaarschuwd. Tot nu toe was ik ze nog niet echt tegen gekomen. Alleen 1 redback. Deze spin ziet er niet eng of groot uit, maar is dus wel levensgevaarlijk. Hij is pikzwart met een knal rode streep op zijn rug. Gelukkig was dit op het hockeyveld en niet in of om ons huis. Je hoopt dan maar dat ze daar ook nooit zullen komen. Dat is hier alleen een beetje onrealistisch. Spinnen zitten hier namelijk overal! We hebben bijvoorbeeld een spin in de tuin die de Sint Andrews cross heet en rare zigzagjes in z'n web maakt. Verder houdt hij zijn pootjes bij elkaar in koppels van 2. Dan ziet ie er dus meteen een stuk minder eng uit. Maar helaas lopen hier ook grote spinnen rond en is mijn grootste spinnen nachtmerrie dan ook werkelijkheid geworden... Er zat namelijk een Huntsman spin in de badkamer!!! Het bleek een mannetje te zijn. Mannetjes zijn nog relatief klein, maar wel eng met smerige harige poten. Om mijn tanden te poetsen zou ik toch echt die badkamer in moeten. Er was maar 1 optie, hij moet weg. Levend of dood, kan me niet schelen. Het liefst dood natuurlijk, want dan weet ik zeker dat hij niet meer terug kan komen. Gelukkig durft Cornelis wel dichterbij te komen en besluiten we om hem dood de slaan met een slipper. 3,2,1 en bam, dood. Mooi, daar zijn we vanaf.

Eenmaal in bed wil ik me meer verdiepen in de Huntsman spin. Het blijkt dat ze meestal in koppels van 2 en soms van 3 leven. Ze hebben geen web, maar kunnen wel heel hard rennen. Ze eten motten, kakkerlakken en vliegen. Het vrouwtje is ongeveer 3x zo groot als het mannetje en kan een spanwijdte van 15-20cm hebben. Ze zijn niet giftig, maar een beet kan wel pijn doen. Het feit dat ze altijd in koppels of zelfs met zijn drieën leven is dus slecht nieuws. Dat betekent dat we het vrouwtje dus nog kunnen tegen komen! We gaan er maar van uit dat dat niet gaat gebeuren. Zo naïef ben ik wel, maar je houdt het toch in je achterhoofd. De volgende dag is er geen Huntsman meer te bekennen in de badkamer, god zij dank… Dan loopt Cornelis als eerste naar boven om naar bed te gaan en schreeuwt ineens halverwege de trap; "Nee een mega Huntsman, die nu de slaapkamer is ingelopen!". Ik denk die maakt een grapje om mij te pesten. Maar nee hoor, er zit gewoon een mega vogelspin in mijn slaapkamer!!! Nooo way dat ik daar naar binnen ga. Cornelis gaat op onderzoek uit en zegt hij is er niet meer. Ik besluit dan toch maar om het bed in te gaan, maar dan ineens komt dat mega beest dus weer tevoorschijn! Hij moet dood, anders doe ik geen oog dicht. Zo’n beest kruipt namelijk zo gezellig je bed in. We besluiten om hem dood te sprayen met "fast killer insect spray", na 10 minuten sprayen loopt dat beest nog steeds rond! Inmiddels zit ie zelfs naast mijn kant van het bed. Dan maar op de harde manier, we gaan hem met een schoen doodslaan. Hoppa, in één klap was ie dood. Er kwam allemaal groene smurrie uit hem, alsof ie guacamole had gegeten. Het is zielig, maar deze beesten hoef ik gewoon niet in mijn huis, laat staan in m'n slaapkamer. Hopelijk is er geen derde...

De dagen daarna hebben we weer rustig kunnen slapen. Geen spin meer tegengekomen. Afgelopen zaterdag was het pakjes avond. Normaal ben ik een fanatiek Sinterklaas vierder maar dit jaar moet ik het helaas aan me voorbij laten gaan. Wij zijn daarom maar naar Shelly Beach gegaan. Een klein strandje bij Manly. Men zegt dat dit de beste snorkel plek is van Sydney, dus dat wilden we wel eens met onze eigen ogen gaan bekijken. Het water was niet heel helder, maar we hebben wel een aantal kleine gekleurde visjes en een paar mega vissen kunnen zien. Daarna nog even lekker liggen bakken in de zon. We besluiten om ook nog een hapje te eten in Manly en een poging te doen om de Manly Little Penguins te spotten. Het schijnt dat er bij de Manly wharf een aantal wonen. We belanden in het Bavarian Beer cafe en kunnen onder het genot van een halve liter Paulaner met een Duitse snack en een ondergaande zon wachten tot de pinguïns uit het water komen. Het kan slechter. Nadat de zon bijna onder is en we nog steeds geen pinguïn gezien hebben, besluit ik om eens op onderzoek te gaan. Het blijkt dat er maar 2 stelletjes onder werf wonen waarvan er al 1 uit de zee is gekomen. Dat hadden we dus gemist, maar rond een uur of half 9 komen ze meestal onder de werf vandaan om met elkaar te gaan spelen. Dat duurt nog ongeveer drie kwartier, tijd genoeg voor nog een hapje en een drankje. Daarna lopen we samen het strand op om te kijken of ze nog te voorschijn komen. Er komt er 1 even om het hoekje kijken, maar daar is het ook bij gebleven. Helaas. Maar we hebben hem wel gezien!

Zondag besluiten we om de BBQ een schoonmaakbeurt te geven en de tuin wat op te fleuren. We hebben namelijk nog steeds last van katten stront en een possum die al mijn zelfgekweekte plantjes 's nachts op eet. We gaan langs de Bunnings (een soort praxis/gamma/tuincentrum) met een go get car. Laden de auto vol met alles wat we nodig hebben en gaan thuis in de tuin aan de slag. Paar bloemetjes geplant om de boel een beetje op te fleuren en Cornelis heeft een anti-katten piep-apparaat aangeschaft. Dat apparaat heeft een bewegingssensor en maakt dan een hoog piepgeluid wanneer er iets in beeld komt. Wij kunnen dit geluid niet horen, maar katten wel. Als het goed is vinden ze dat geluid zo irritant dat ze je tuin voortaan niet meer als kattenbak zullen gebruiken. Hopelijk werkt het! Dan is het tijd voor de BBQ, met een speciaal schoonmaakmiddel kunnen we de grilplaat en het rooster als het goed is weer schoon krijgen. Ik til de grillplaat en schrik me dood, ja hoor, daar is nummer drie! Er woont gewoon een Huntsman in de BBQ! Ik ren naar binnen om Cornelis erbij te halen, eenmaal weer buiten was de spin verdwenen. Toch niet, hij was uit de BBQ gekropen en zat tegen de schutting aan. Omdat hij buiten is mag hij blijven leven. Toch blijft het een smerig idee dat die beesten overal kunnen rondlopen. Ik moet er maar mee dealen. De BBQ is uiteindelijk redelijk schoon geworden en eindelijk konden de “Shrimps op de barbie”.

Aankomende zaterdag komen eindelijk onze spullen uit Nederland bij ons aan! Gelukkig maar, want over iets meer dan een week komen mijn ouders en zusje bij ons op bezoek. Kan niet wachten tot ze hier zijn. Hopelijk voor hun zijn de Huntsman spinnen dan ook voorgoed verdwenen, alhoewel ik denk dat de BBQ bewoner gewoon weer in zijn huisje is terug gekropen. We gaan het zien…

image        shrimps op de barbie        St. andrews cross spider

bbq'en   paulaner bavarian beer cafe   manly wharf

1. Yvonne maaswinkel:
    9 december 2015
    O mirjam wil je niet van die vieze enge dingen schrijven ...van die spinnen vreselijk zat het met kippenvel te lezen en dan die foto,S wat een beesten brrr die ander kan op bbq wie weet die lekker o mijn God en dan ook nog in je bed zou het niet meer durven afschuwelijk ,nou het schiet dus op met jullie spullen wat duurt dat tot lang hè en je familie komt heerlijk voor je wens je heel veel plezier met je familie spannend hoor hè na zo lange tijd alvast Prettige feestdagen hè ,,,en de volgende mail een leuk verhaal hè geen spinnen ha ha !,,, dit was ook leuk hoor maar griezelig brrr
    Nou doeiiiiii
  2. Karin Frissen:
    9 december 2015
    O, wat een griezelverhaal! En griezelfoto's!

Heel fijne feestdagen met je familie Mirjam en veel groetjes .
  3. Karin Mol:
    10 december 2015
    Ik heb heel erg moeten lachen om je " spinnenverhaal". Ben blij dat we hier geen last hebben van zulke spinnen! Fijn voor je dat je ouders en je zusje op bezoek komen! Groetjes Karin

O ja en alvast fijne feestdagen en gelukkig nieuwjaar!
  4. Greta v kampen:
    15 december 2015
    Hallo Mirjam
    Wat een eng verhaal ik ben al weg bij kleine spin laat staan zo'n grote en dan nog wel in je badkamer.
    Wat gezellig dat je ouders en zusje overkomen dan heb je toch een gezellige kerst en oud en nieuw best gek bij zo'n temperatuur heel veel groetjes en de beste wensen voor het nieuwe jaar. Greta