Australië vs Nederland

2 oktober 2015 - Sydney, Australië

We zijn alweer een maand weg uit Nederland. We beginnen ons al aardig aan te passen aan het leven hier. Inmiddels hebben we alles in huis wat we nodig hebben en hoeven we voorlopig niet meer richting Ikea of spullen van Gumtree te halen. Ook zijn we er achter gekomen wat de verschillen in het dagelijks leven zijn in vergelijking met het leven in Nederland. Natuurlijk is het klimaat anders en spreken de mensen een andere taal, betaal je met Dollars i.p.v. Euro’s en heb je hier overal heuvels en is niks vlak. Maar er zijn ook andere verschillen, waar je pas achter komt als je er werkelijk bent.

“ how are you?”, zo wordt je hier overal aangesproken. Ga dan niet een heel verhaal houden over hoe het met je gaat, maar zeg gewoon alleen terug; “how are you?” Alhoewel sommige kassières oprecht geïnteresseerd zijn in hoe het met je gaat en dan maak je gewoon een praatje. Als het geen “how are you” is dan hoor je “good day mate”.

Dan is het verkeer hier een drama! Wij mogen dan wel in Nederland zeuren over alle files, stoplichten, rotondes enz, maar in vergelijking met Sydney is het in Nederland allemaal geweldig geregeld. Hier mag je bij zijn als je minimaal 10 minuten voor een stoplicht staat. Ze laten namelijk, heel  handig, het stoplicht van de voetgangers, het naar links afslaande en rechtdoor gaande verkeer tegelijk op groen gaan. Zodat de auto die links afslaat pas er langs kan als het licht alweer op rood staat. Dus 1 auto per keer als het licht op groen staat, dat schiet natuurlijk niet echt op in een drukke binnenstad. Als voetganger mag je überhaupt blij zijn als het licht eens op groen gaat. Eigenlijk kan je hier nog het beste de ferry nemen. Die hoeft in ieder geval niet voor een stoplicht te wachten. Wat hier wel een goeie deal is, is het OV. Als je 8x een rit hebt gemaakt in het OV, ongeacht bus, ferry of trein, dan is de rest gratis. Op zondag is zelfs al het OV eenmalig $2,50. Zelfs als je een 2 uur lange treinrit naar de Blue Mountains maakt!

Bier is net zo duur als een gin-tonic. Je betaalt hier al snel 9 dollar voor een normaal biertje, dat is omgerekend zo’n €5,65! Gelukkig heb je bijna overal wel een soort van happy hour, meestal tussen 5 en 7. Vorige week hadden we een georganiseerde Holland borrel waar het bier de hele avond 5 dollar was. Dat is dan nog wel te doen. Maar als je een hele avond door wilt zakken met bier van 9 dollar wordt het wel een duur grapje. Dan neem ik wel lekker gin-tonics ;). Sowieso is alles hier een stuk duurder. In de supermarkt merk je dat vooral bij groente, fruit, kaas en vleeswaren. Toch zie je ook een Nederlandse invloed, zo heb je in de grotere supermarkten een schap met ‘Dutch products’. Daar betaal je natuurlijk dan wel de jackpot voor, maar voor hagelslag hebben we dat wel over!

Ze hebben hier overal ondergrondse foodcourts. Je ziet ze niet, maar dan neem je een roltrap naar beneden en kom je in een mega eethal terecht.  Zeker in de CBD luncht iedereen dan ook ergens in een foodcourt. Je kan hier werkelijk alles krijgen, van curry tot sushi tot kebab. Toch smeer ik uieindelijk liever gewoon een broodje thuis.

Het internet loopt hier zo’n 10 jaar achter. We hebben sinds 2 dagen eindelijk ADSL internet en sindsdien ook alleen maar gezeik ermee gehad. Het ene moment doet ie het en het andere moment niet. Heel irritant. Nu doet ie zelfs helemaal niks meer. Dan denk je ik bel even met iemand van de internet provider, krijg je één of andere mannetje in gebrekkig Engels aan de lijn. De callcenters van de internet providers zitten hier namelijk ergens in India en Pakistan, want dat is goedkoper. Dat mannetje kan je vervolgens, na een uur lang aan de telefoon te hebben gezeten, toch niet helpen en komt met de mededeling dat we over 4 dagen weer internet hebben. Lekker is dat, nu moet is weer GTST gaan kijken in de McDonalds!

Dan is het hier heel normaal dat er kakkerlakken door je huis lopen. De schappen in de supermarkt staan hier daarom ook vol met ongedierte vergif, gifbommen, gifbakjes enz. Aangezien wij een redelijk oud huis hebben gehuurd, wat overigens van binnen redelijk is opgeknapt, hebben we al best wat kakkerlakken door het huis zien kruipen. Ons huis heeft namelijk geen plinten die aansluiten op de vloer, hierdoor hebben die smerige beestjes alle ruimte en vrijheid om ons huis binnen te dringen. Inmiddels staat het hele huis vol met gifbakjes en hebben we langs alle kieren en gaten in de muur gesprayd met gif. Sindsdien hebben we alleen nog maar kakkerlak lijkjes gevonden, dus dat is goed. Hopelijk blijft dat ook zo! Maar de zomer moet nog komen en dan komen er ook spinnen… AAAH

Dat het nu zomer wordt is ook tevens het laatste verschil wat ik nog niet beschreven heb. De komende week wordt het de hele week 28 tot 30 graden! Dat is toch wel erg lekker als je bedenkt dat het in Nederland nu herfst wordt en de koude donkere dagen voor kerst op het programma staan. Dit weekend gaan we daarom dan ook 4 uur lang op een boot walvissen spotten en een dagtrip maken voor, ja hoor $2,50, naar de Blue Mountains!

Jahoor het dutchy boodschappen vak!

1. Greta v kampen:
    5 oktober 2015
    hallo Meriam wat leuk dat het een beetje went en super mooi weer en je hebt ook onderdak dus eindelijk loopt alles op rolletjes hier is het bijna vakantie voor Koos en mij we hebben er zin in je opvolger doet het goed spierpijn en heb je al een baantje ik ga eindigen en wens jullie een fijne tijd toe groetjes en heel veel geluk greta