Van hotel leven naar een leeg huis!

23 september 2015 - Sydney, Australië

Het is alweer twee weken geleden dat ik mijn eerste verhaal heb gepost. We zijn inmiddels ingetrokken in ons nieuwe huis en druk bezig om het bewoonbaar te maken. Dit gaat met ups en downs. Zeker als je hier maar met 2 koffers aankomt en eigenlijk in een week een hele woningraad nodig hebt!

Het weekend voordat we ons nieuwe huis in kunnen willen we nog wat van de omgeving  zien. Het is goed weer, zo’n 25 graden dus besluiten we de Spit bridge Manly walk te doen. Een hike van ruim 3 uur en 10km lang berg op, berg af. Het was af en toe afzien, maar zeker de moeite waard! Onderweg kregen we gezelschap van meerdere grote leguanen, kookaburra’s en tientallen gekleurde parkieten. Wanneer we het hoogste punt hebben bereikt, worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht over de baai van Manly. We hoopten ook de little pinguïns tegen te komen, maar helaas. Die zie je alleen vlak voor zonsopgang en vlak na zonsondergang. Daar gaan we zeker nog een keer voor terug.

Op woensdag 16 september konden we de sleutel van het nieuwe huis ophalen en waren we in de veronderstelling dat we tot 17 september in ons hotel konden verblijven. Cornelis vertrok ’s ochtends rustig naar zijn werk en ik zou de sleutel ophalen om vervolgens het een en ander op te meten in het nieuwe huis. ’s Avonds zouden we dan naar de Ikea gaan om in ieder geval een bed, borden, glazen, bestek, pannen, klapstoeltjes en wat opbergruimte te halen. Vlak voordat ik de deur uit ging om de sleutel te halen, dat was rond 9.30 uur bedenkt Cornelis zich ineens; hebben we die kamer wel tot de 17e? Nee dus! Om 10.00 uur moeten we zelfs uitgecheckt zijn! Paniek… Nu moeten we dus al onze spullen van het hotel naar het nieuwe huis zien te krijgen, naar de Ikea en ook nog het bed in elkaar schroeven. We kunnen uiteindelijk een late uitcheck regelen zodat we tot 14.00 uur de tijd hadden om onze spullen te pakken. Ik stap in een taxi met al onze koffers richting het nieuwe huis en Cornelis gaat nog 2 uur aan het werk. Aan het einde van de middag hebben we een busje gehuurd om de spullen van Ikea op te gaan halen. Om 22.00 uur beginnen we aan het bouwpakket van ons bed en om 23.00 uur stond er een boze buurman aan de deur te kloppen. Hoe we het in ons hoofd haalden om nu nog te gaan timmeren. Nadat we ons verhaal hadden gedaan begreep ook hij dat we toch echt een bed nodig hadden om in te kunnen slapen.  Ik denk dat rond 00.30 uur ’s nachts het bed eindelijk stond. Geen goeie start, maar we kunnen slapen.

De volgende dag begin ik aan het ritueel wat ik nu de afgelopen week ongeveer elke dag heb gedaan, namelijk;  opstaan, een ikea kast in elkaar zetten, deel van het huis schoonmaken, met een hutkoffer naar de Kmart (soort combinatie van de Action en de Primark), met een volle hutkoffer weer terugkomen en die weer uitladen, boodschappen doen, koken en dan naar bed.

Gumtree vs. Marktplaats

Om wat geld te kunnen besparen besluiten we grotere duurdere spullen zoals een bank en een koelkast, via Gumtree te halen. Gumtree is de Marktplaats van Australië, het werkt hier alleen ietsje anders. In Sydney gaat het niet om wie het eerste reageert op een advertentie, maar om wie het eerst het spul komt afhalen! Zelfs als ze al hebben bevestigd dat jij bijvoorbeeld de bank mag komen afhalen, kan je een halve dag later een bericht krijgen dat hij aan een ander is meegegeven. Hierdoor hebben wij ook meerdere malen naast het potje gepist. Maar wij dachten wat ze hier doen, dat kunnen wij ook!

Afgelopen zaterdag hebben we weer een busje gehuurd via “Go get”. Dit bedrijf verhuurd auto’s, busjes en pick-up cars door de hele stad. Het is eigenlijk een super handig systeem. Je krijgt een pasje waarmee je een auto of busje kan openen en daardoor meteen weg kan rijden. Helaas was het busje bij ons in de buurt al verhuurd, dus besluiten we er één bij Broadway te huren. Bij Broadway is namelijk ook de Kmart, dus kunnen we meteen nog wat grote spullen zoals een stofzuiger,  strijkplank en wasrek ophalen. Voordat we weg gaan speuren we heel Gumtree af en vinden we een bank, koelkast, een mega buitengrill en een magnetron! We hebben natuurlijk de afspraak gemaakt dat we rond de middag de spullen al kunnen komen halen. Blij met onze vondsten gaan we richting Kmart, halen daar de spullen en lopen naar de plek waar de bus zou moeten staan… We komen aan bij een lift waar Go get op staat. Dan zou het  hier wel moeten zijn. Maar de lift werkt niet! Wat nu? We hebben namelijk afspraken gemaakt met al die mensen en straks vissen we weer naast het net! Cornelis belt met Go get en er blijkt een storing te zijn, waardoor er geen één busje het daar doet! Waarom moet ons dit nou weer overkomen?!? Het enige wat ze ons kunnen bieden is een Ute (pick-up car) ergens in een wijk een paar kilometer verder op. We besluiten dit maar te doen en ik probeer de mensen van Gumtree te bellen. God zij dank waren alle spullen nog steeds beschikbaar en konden we het een uurtje later komen ophalen. Ons humeur stond inmiddels op standje mega geprikkeld en chagrijnig, maar het ging goed komen! Binnen 3 uur hadden we dan ook alle spullen afgehaald en de pick-up car weer teruggebracht. Moe maar voldaan pakken we de bus terug naar huis. We hebben eindelijk een bank en een koelkast. Het huis begint bewoonbaar te worden!

Inmiddels is het nu alweer woensdag en ik ben nog steeds elke dag bezig met spullen halen. Eigenlijk denk je daar helemaal niet over na wat je zoal nodig hebt in huis. Het spreekt voor zich dat je een broodmes of een handdoek in huis hebt. Zo kom je elke dag wel weer wat tegen. Het houdt me in ieder geval van de straat. Het enige wat we nog niet in huis hebben en helaas ook niet bij de Kmart kunnen halen is internet. Hopelijk komt dat snel, zodat ik ook op zoek kan gaan naar een baantje. Achteraf gezien hadden we het nog niet eens zo slecht in ons hotelletje, alhoewel het een stuk lekkerder is om een eigen plek te hebben. Dan maar eerst zonder internet en eettafel, we hebben in ieder geval een thuis!

Manly walkUte volgeladen met gumtree spulikeabed halen bij ikea

1. Karin Frissen:
    26 september 2015
    Heeeel veel groetjes en succes en plezier!
  2. Jolanda van Schaik:
    29 september 2015
    Hoi Mirjam.
    Wat leuk om over jullie avonturen te lezen. Wat is dat toch met Australië. Eerst mijn fysiotherapeut daar naar toe. Vandaag vertelt mijn naschoolse oppas dat zij 8 december naar Sydney vertrekt. Heeft daar zomaar een baan gekregen! Misschien is het een teken....
    Heel veel plezier in jullie mooie huis.
  3. Karin Mol:
    1 oktober 2015
    Hoi Mirjam, en dan dacht je dat je het druk had in Edam! Wat een gedoe allemaal! Hoe gaat het verder met je? Zal nog wel even duren voor je tijd hebt om een baan te gaan zoeken! Hier alles zijn gangetje. Ik mis je wel hoor! Mijn knie gaat langzaam vooruit. Werk inmiddels wel mijn uren ( is de bedoeling althans). Heel veel succes met het inrichten van je huis en groetjes........