Hunter Valley, Anzac Day en Koningsdag

2 mei 2016 - Sydney, Australië

Op 1 April was het dan eindelijk zo ver, we gaan naar Hunter Valley. Hunter Valley stond al een tijd op ons lijstje om te gaan bezoeken. Het ligt namelijk maar zo’n 2 uur rijden van het centrum van Sydney vandaan. Met maar liefst 150 wineries staat Hunter Valley bekent om het wijnproeven, maar ook om de mooie omgeving. We hebben met nog 6 anderen, 1 Nederlands stel en 4 aussies, een grote villa met zwembad en uitzicht op de wijnvelden gehuurd.

Vrijdag middag vertrekken we rond een uur of 5 richting de Hunter. Helaas komen we aan als het al donker is en kunnen we niet zien hoe mooi de omgeving is. We besluiten die avond thuis te blijven en drinken gezellig een borrel met de elkaar. Morgen gaan we de hele dag wijn proeven, dan moeten we wel een beetje fit zijn natuurlijk! De volgende ochtend ontbijten we uitgebreid in de tuin en zien we hoe mooi de omgeving is. Hopelijk komen er ook nog wat kangoeroes langs, want die schijnen hier ook te zitten. Dat zal het plaatje helemaal af maken. Het weer is prachtig, strak blauwe lucht en het gaat zo’n 30 graden worden. Om 10 uur staat ons busje klaar met  privé chauffeur, zodat wij allemaal goed kunnen proeven en er niemand de BOB hoeft te zijn. Bij de eerste Winerie moet iedereen nog even door de zure appel heen bijten, maar bij de tweede Winerie, genaamd Tulloch, glijden ze zo naar binnen. Ik vond deze wijn ook een stuk lekkerder en de vrouw die ze voor ons in schonk was ook erg grappig. De glazen werden zo vol geschonken dat het eerder half volle wijn glazen waren dan één slok om te proeven. Niemand die dat erg vond overigens. En het mooie is dat wijn proeven daar overal gratis is! Na de hele witte en rode wijn collectie te hebben geproefd, mogen we nog een dessert wijn proeven. Volgens de vrouw achter de bar was dit zo goed, dat je het ook gewoon over je “husband” kan gooien en het er af kan likken! Haha. Nou ze had gelijk ook, het was echt heerlijk. Daar hebben we dan ook maar een flesje van mee genomen. Ik schenk het alleen wel liever in een glaasje met een lekker stukje kaas erbij i.p.v. het over Cornelis heen te gooien. We rollen allemaal lachend weer de bus is en vertrekken naar onze lunch locatie. Hier staat een uitgebreide 5 gangen lunch op het menu en nog meer wijn natuurlijk… Wanneer we daar de oprijlaan oprijden liggen er een aantal kangoeroes tussen de wijnvelden. Ze vormen een mooi plaatje zo tussen de kleine druiven boompjes en het groene gras. We besluiten ze van dichterbij te gaan bekijken. Eentje heeft een kleintje uit haar buidel hangen, super schattig zo’n klein hoofdje en een paar poten die daar uitsteken. We maken een paar foto’s en schuiven daarna aan tafel. De lunch is heerlijk, van lamsham met vijgen, zalm sashimi met gepikkelde komkommer tot een overheerlijk chocolade moes met meringue stukken als dessert.

Tulloch winerie Wijnveld Kangoeroe aan eindeKangoeroe wijn en mooie bergGerecht 1Gerecht 2Gerecht 3Gerecht 5

Onze volgende stop is bij een kleine Winerie ergens op een berg. De locatie was super, de wijn alleen wat minder en het meisje dat ons de wijn inschonk was het aller minst. Ze behandelde ons als een soort kleine kinderen die overhoord werden over hun kennis van wijn. Nou hadden wij al een borrel op en werden daardoor wat mondiger, maar dit was toch wel heel irritant. Hoe moeten wij nou weten in wat voor houten vat welke wijn zit… Gelukkig mochten we maar 5 wijnen proeven in de kleinste glaasjes tot nu toe, zodat we daarna snel weg konden richting onze laatste proeverij bij Petersons. We rijden een stukje door de prachtige omgeving en daar op een top van een heuvel ligt Petersons. Wat een mooie plek en wat een leuke winerie. Het is niet zo massaal en je zit hier echt in een wijnkelder met z’n allen aan een houten tafel. Er wordt meteen al een schaal crackertjes met kaas op tafel gezet, laat die wijn maar komen! De wijnlijst is hier niet normaal lang en je kan werkelijk alles proeven. De proefglazen zijn zo groot dat je bijna geen proeven meer kan noemen en de wijn, die is heerlijk. Ze komen met de duurste wijnen langs, aan het einde zelfs een madeira wijn van 120 dollar! Ik heb voor het eerst rode wijn met bubbels gehad en zou elke dessert wijn wel willen kopen. Dat wordt kiezen… Uiteindelijk wordt het een fles wit, de rode wijn met bubbels en een dessert wijn. Iets wat je niet zo maar in de winkel kan kopen. Inmiddels is het al half 5 ’s middags en besluiten we terug te gaan naar de villa om daar het zwembad eens te gaan proberen. Best lekker even zo’n verfrissende duik. Daarna nemen we allemaal een douche en maken we ons klaar voor de avond. We gaan naar een of andere bar/pub waar kennelijk iedereen in heel Hunter Valley naar toe gaat in het weekend. Nadat ik me heb opgefrist ga ik nog even buiten zitten en genieten van de zonsondergang. Wie weet spot ik nog een kangoeroe ergens in ons eigen wijnveld. En ja hoor! Daar zit er gewoon ééntje. Het is een Joey (jong mannetje). Ik ben benieuwd of ik hem wat brood kan voeren en probeer dichterbij te komen. Uiteindelijk pakt ie het brood gewoon uit mijn hand, maar blijft toch was schuw. Wanneer je te dichtbij komt maakt ie een soort van blaas geluid en ik wil geen trap van zo’n beest krijgen. Toch leuk weer een kangoeroe van zo dichtbij. Na de kangoeroe gaan we het busje weer in en rijden we naar de pub. Het is een mega grote tent ergens in de middle of nowhere, met life muziek. We vermaken ons daar nog tot in de late uurtjes, maken de meest gekke dingen mee met dronken mensen en om 2 uur ’s nachts is het toch echt mooi geweest, we gaan naar huis. Eenmaal thuis genieten we nog van de enorme sterrenhemel die dankzij het heldere weer super goed te zien is. Ik sluit de dag met een vallende ster, wat wil je nog meer.

Groepsfoto petersonsUitzicht petersonsKangoeroe bij huisFoto maken kanoeroe bij huis

De volgende ochtend voelt iedereen hem nog aardig hangen. We ruimen alles op in het huis en gaan brunchen buiten de deur. Het enige wat we nog moeten doen is naar de kaas en chocolade proeverij. Dat moet nog wel lukken. We proeven wat kaas en ik koop nog een fles truffel olie, daarna rijden we weer terug naar Sydney. De Hunter Valley was zeker de moeite waard om naar toe te gaan, het is eigenlijk een soort groot pretpark van wineries voor volwassenen. Wie wil dat nou niet, haha.

De weken daarna waren niet erg bijzonder. We hebben gewerkt en gewerkt en in het weekend leuke dingen gedaan met vrienden in Sydney. De afgelopen week stond er wel van alles op het programma, namelijk Anzac Day en Koningsdag. Anzac Day is een soort 4 en 5 mei in één. Hier herdenken ze de slachtoffers alleen al bij zonsopgang i.p.v om 8 uur ‘s avonds. Dat betekent in dit geval om half 6 in de morgen! Daarna gaan ze de hele dag aan het bier en er is nog een soort parade van militairen in de binnenstad. Het was leuk, maar verder niet zo boeiend. Na Anzac Day was het tijd voor Kingsday! Er werden hier drie dagen feesten georganiseerd, maar wij besluiten om maar naar 2 toe te gaan. Dat leek ons wel voldoende zo midden in de werkweek. Op Koningsdag maak ik met de kinderen van de aftercare oranje kroontjes en leg ze uit wat koningsdag is. Ze snappen er niet heel erg veel van en dat alles oranje is vinden ze maar raar. Maar de kronen maken vonden ze allemaal erg leuk. Op woensdag avond vieren we koningsdag in een kleine bar ergens in het centrum. Heerlijk om weer tussen de Nederlanders op de Nederlandse muziek te hossen en lekker te borrelen met een bitterbal en een biertje. Die gezelligheid kennen ze hier toch echt niet. De volgende dag staat de officiële Koningsdag borrel op het programma, die van de ambassade. Bij binnenkomt is de borrel nog wat stijfjes, er zijn veel mensen in pak en er worden 3 oud militairen geëerd. Er lopen Chinese mannetjes in Hollandse pakjes rond (wat er erg grappig uit ziet) met haring en broodjes rookworst, heerlijk! De avond begint met het eren van de militairen en een speech van de ambassadeur,  daarna zingen we met z’n allen het volkslied en barst het feest los. Schalen met bitterballen gaan rond, overal oranje ballonnen, polonaises met een foto van Willem-Alexander en Maxima afgebeeld op een groot scherm. Helaas is de partij al vroeg afgelopen, maar we moeten morgen ook gewoon weer aan het werk. Dus wat dat betreft komt het wel goed uit. We drinken nog één afzakkertje met onze Nederlandse vrienden en gaan daarna richting huis.

Martch anzac dayCornelis en ik anzac daySammy en ik in auto anzac dayKoningsdag aftercareKoningsdag sushi eten Zwevend biertje Overzicht koningsdag consulaatSammy en ik koningsdag met ballonnen Ik koningsdag consulaat Died en cornelis koningsdag consulaat

Het was leuk om eens een koningsdag mee te maken in een ander land. Het is weliswaar niet zoals het in Amsterdam zou zijn, maar het waren zeker geslaagde feestjes. De komende weken doen we het rustig aan. Er staan geen tripjes op het programma. Ik denk dat we maar eens gaan genieten van de herfst hier. De temperaturen zijn hier eindelijk aangenaam geworden met 24 graden overdag en 15 graden ’s nachts. Een goede periode om nog nieuwe dingen in de omgeving van Sydney te gaan ontdekken!

1. Tine de groot:
    2 mei 2016
    Wat weer een heerlijk verhaal Mirjam,prachtig zo als jij het schrijft is het net of je aan de keukentafel tegenover me zit en je verhaal vertelt.
    Volgens mij doe je daar heel veel indrukken op en voel je je daar wel thuis.
    Tot het volgende verhaal Hartelijke groetjes Tine
  2. Karin Frissen:
    3 mei 2016
    Leuk verhaal! Heel veel groetjes, karin Frissen
  3. Greta v kampen:
    10 mei 2016
    hallo Mirjam wat een leuk verhaal waar haal je het vandaan en zo veel leuke plaatsen die jullie bezochten je bent alweer een tijdje weg het is alweer mei maar de tij d vliegt hier heb ik geen dingen te melden het gaat z.n gangetje heel veel groetjes
  4. Corianne verboom:
    3 juni 2016
    Mirjam en Cornelis wat een prachtige belevenissen en verhalen, zo leuk om te lezen dat jullie het daar heel goed maken! Fijn dat je ouders en zus zijn geweest.
    Groetjes Corianne, Edam
  5. Friso Molewijk:
    9 juni 2016
    Hi there, time flies. Leuk te horen dat jullie de Nederlandse gewoonte van Koningsdag hebben kunnen vieren in stijl. Nog problemen met het weer of is dat de hele andere kant op. Je opvolgster gaat ook al weer weg Mir...
    groetjes Friso